mySUGARstory

Vše podstatné o cukru na jednom místě...

8.9.2017: Naštvala jsem se na cukr. A to hodně. Ta bílá věc je skoro ve všem.

Ve středu jsem povídala dětem právě o cukru v rámci Festivalu vědy na Kulaťáku. Kde ho je kolik a proč je lepší dát si jablko než tyčinku Mars. Je to hodně těžké, protože děti nechápou, jaké problémy může způsobit nadbytek cukru v dospělosti, pokud se nenaučí vědomě regulovat jeho příjem.
Cukr je dnes bohužel i tam, kde dřív nebyl. Zákeřně se skrývá v potravinách, ve kterých by to člověk nečekal a číhá na nás v regálech obchodů. Bohužel je i v potravinách, které na první pohled vypadají zdravě a výrobci je také tak propagují. 
Rozhodla jsem se podívat cukru na zoubek a vy budete u toho (tedy pokud mě budete sledovat i nadále). Neopustím tohle téma, dokud nebudu mít pocit, že bylo řečeno vše. 
Na závěr je třeba říct, že své nazory nikomu nevnucuji a každý má právo mít svůj názor. Já už jsem za ty roky získala pohled na tuhle ,,potravinu". Konec konců, 
téma výživy, potravin a jejich složení bylo, je a bude nedílnou součástí mého života. Sledujte se mnou tuhle #mySUGARstory ✌ 

Všechny informace, které dávám postupně na Instagramjsou nyní i tady.


Nápoje jsou větším zdrojem cukru, než ,,potraviny" (15.9.2017)

Zmínila jsem, že pokud 74 % BALENÝCH VÝROBKŮ obsahuje přidaný cukr, a my se chceme jeho konzumaci vyvarovat, pak je nejjednodušší omezit nákup a konzumaci těchto výrobků.
Neříkám: ,,Vyhoď všechno trvanlivé a nekupuj si pečené fazole v konzervě..." (Občas se hodí.)
Říkám: ,,Omez ty výrobky, kde je příliš cukru a málo živin." A to jsou především nápoje, sladké ,,jídlo" a cukrovinky. Vy víte, proč tam dávám uvozovky :)
#mySUGARstory


74 % balených potravin obsahuje přidaný cukr (15.9.2017)

Máme tendenci si myslet, že přidaný cukr najdeme hlavně v dezertech, sušenkách a koláčích. Faktem je, že se nachází také ve slaných pokrmech, jako je chléb a těstoviny, nebo v některých potravinách propagovaných jako "přírodní" nebo "zdravé", které také obsahují přidaný cukr. Příkladem mohou být jogurty (nízkotučné a ovocné) a energetické tyčinky. Přidané cukry jsou také v pikantních omáčkách, jako je kečup, salátový dresink nebo těstovinová omáčka.
Ve skutečnosti výrobci přidávají cukr do 74% balených potravin, které se prodávají v supermarketech. Takže i když vynecháte dezert, můžete stále konzumovat více přidaného cukru, než je doporučeno.
Pojem PŘIDANÝ CUKR zahrnuje nejméně 61 různých látek pod různými názvy. Nejznámější z nich je sacharóza, kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktosy, sladový ječmen, dextróza, maltóza a rýžový sirup.
Ze složení výrobku se dozvíme pouze celkový obsah cukru (údaj ,,Z toho cukry"). Výrobci ale nejsou povinni uvést, kolik cukru bylo do výrobku přidáno a kolik cukru v něm bylo původně, tj. přirozeně se vyskytující cukr například v ovoci nebo mléku (laktosa, mléčný cukr). Díky tomu je obtížně odhadnout, kolik přidaného cukru skutečně spotřebujeme.


PS: Jak tedy snížím denní příjem cukru? Naštěstí docela jednoduše. Pokud platí, že 74 % balených potravin obsahuje přidaný cukr, pak tedy snížím nákup a konzumaci těchto potravin :) #mySUGARstory


Doporučení ohledně příjmu cukru ve stravě (14.9.2017)

Když už jsme u těch doporučení, kolik přijímat cukru ve své stravě, je dobré vědět, jak je přidaný cukr definovaný a co všechno zahrnuje. A v tomhle se neshodnou ani mezinárodní organizace...

Kolik cukru je v nápojích? (14.9.2017)

Džusy jsou považovány za zdravou alternativu například k nápoji jako je Coca Cola. Moc si ale nepomůžeme, protože z hlediska obsahu cukru jsou rovnocenné.

Maximální doporučená dávka cukrů pro děti je 25 gramů, tj. 6 a čtvrt kostek cukru. Pokud se podívám na obsah cukru v džusových nápojích a v Cole, není mezi nimi příliš velký rozdíl a oba nápoje obsahují kolem 6 kostek cukru.
I ochucené vody ( jahodový Jupík a ochucená Poděbradka) obsahují 5 kostek cukru.
A to je cukr jenom z pití. Pokud připočtu oblíbené ranní cereálie s ochuceným nebo nízkotučným jogurtem, je celkem zřejmé, že množství přijatých cukrů/den bude nad limit. 



,,Proč je cukr najednou tím zlým? (12.9.2017)

,,Celý život jsem slýchával jen o dietách v souvislosti s tuky. Nakonec jíte nízkotučná jídla, což znamená omezení příjmu tuku. Nízkotučná revoluce začala v 70. a 80. letech, kdy se začalo bít na poplach v souvislosti se srdečními chorobami. V kurzu bylo vše nízkotučné."
,,Když z jídla sebrali tuk, začalo chutnat jako karton. Potravinářský průmysl si toho byl vědom a museli s tím něco udělat. A co udělali? Naházeli do toho cukr."
,,A nejen to. Po nízkotučných potravinách nezhubneme. Ba právě naopak, začneme tloustnout, jak se hladina cukru v potravinách zvyšuje."
#mySUGARstory 

Z pohádky Byl jednou jeden král (11.9.2017)

Z téhle části pohádky Byl jednou jeden král je jasné, že nikdo nevydržel na sladkém jídle celý večer, natož víc dní. Dřív bylo zřejmé, co obsahuje cukr a co ne. A hlavně - cukr byl vzácný, takže sladká chuť byla málo častá. Neuplynulo ani tolik let a vše je jinak.

Z vlastní zkušenosti si troufám říct, že jsme schopni dostat do sebe cukr klidně i několikrát za den a to i bez konzumace dortů, sladkého pečiva nebo trvanlivých sladkostí, kde je přítomnost cukru zřejmá. Bohatě k tomu postačí zdánlivě zdravé nízkokalorické potraviny či nápoje (zejména mléčné-ochucené). Dokonce bych sem zařadila i některé bio výrobky, které mohou sice být vyrobené z bio mouky nebo bio mléka, ale obsahují úplně stejné množství cukru jako ne-bio výrobky. (Neříkám, že všechny. Ale některé z nich ano.)
Takže rovnice: jím BIO = budu zdravější, tak docela neplatí.
#mySUGARstory

THAT SUGAR FILM (10.9.2017)

Skvělý dokument o cukru... Pro sladší nedělní odpoledne 😁 

https://youtube.com/watch?v=nWBvxsh6dUs 🍩🍰🍦🍫🍬🍭🍮😱😵 #thatsugarfilm#mySUGARstory