Za dva dny začínám s ,,Whole 30"

24.02.2018

Je sobota 24.2.2018 a za dva dni začínám svůj 30 denní restart podle whole30. Svůj pohled na celou tuhle metodu jsem dávala už dříve na instagram. Knížku Jídlo na prvním místě jsem objevila už před nějakou dobou, ale jelikož je restart založený v podstatě na paleu, odmítla jsem si ji připustit blíž k tělu s tím, že je to jen další ujetý stravovací styl. A všechny stravovací styly jsou co? Slepá ulička. Nicméně v lednu jsem znovu narazila na tuto knížku v mé nové práci. Trošku jsem v ní zalistovala a otevřela ji na pár náhodných stránkách. WOW. Byla psaná přesně tím stylem, který mám tak ráda. Autoři si neberou žádné servítky, kniha je srozumitelná a je doplněna i vědeckými studiemi. Líbila se mi a tak jsem si ji objednala.

Knížka se četla skoro sama a tak jsem ji přelouskala docela rychle. Chtěla jsem víc informací od autorky a tak jsem si pořídila ještě další dvě knížky - Whole 30 a Svoboda v jídle jednou provždy. Ta první je spíš kuchařka, ta druhá se zaměřuje víc na psychologické aspekty restartu a na dobu poté.

Všechno mi do sebe začalo zapadat. Už kdysi jsem dodržovala podobný typ stravování podle Protokolu Performance Lifestyle: Optimalizace zdraví 3.0, kdy bylo vynechání konkrétních potravin v první fázi (eliminaci) dáno mírou poškození především trávicího systému. Nojo, jenže v té době jsem si ještě nedokázala představit 4 týdny bez mléčných výrobků, obilovin s lepkem, luštěnin a dalších potravin. Věděla jsem sice, jaké potraviny můžu jíst během fáze eliminace, ale přišlo mi, že vlastně nemůžu jíst skoro nic. A už vůbec jsem nevěděla, co bych měla vařit.

Teď to pro mě už není úplně nové, takže jsem připravená o trochu víc. A taky trochu víc chápu, proč je to všechno takhle naplánované. Na whole 30 se mi líbí, že to není další pošahaná dieta. Cílem Restartu je vynechat na 30 dní potraviny či skupiny potravin, které mají všeobecně potenciálně nežádoucí vliv (napříč populací). Během 30 dnů se upraví hormonální odezva organismu a také trávení. V mozku se přeprogramují centra odměny a vyhladoví cukrový démon. (To je ta bytůstka, která nám tak často našeptává, abychom si dali něco sladkého. Vždyť kousek nám přeci nemůže nijak ublížit. Problém je, že v případě nezdravé psychické odezvy budeme chtít víc a víc.) K tomu mám připravený další příspěvek.

Po 30 dnech tedy budu postupně zařazovat potraviny, které jsem vysadila a budu zkoumat jejich vliv na psychiku a trávení. Tahle fáze znovuzavádění mi přijde těžší, než předchozích 30 dní, protože je potřeba být k sobě upřímná a zhodnocovat vliv potravin objektivně. Jen bych chtěla připomenout, že se stále bavím o základních potravinách či výrobků z nich, jako jsou obiloviny a pekařské výrobky, luštěniny, mléko a mléčné výrobky. O negativním vlivu sladkostí a vysoce průmyslově zpracovaných potravin může pochybovat jen blázen a je jasné, že po dobu 30 dnů nemají v jídelníčku žádný prostor. (Na toto téma také chystám příspěvek.)

Katie