O světle jinak (3): Neviditelná UV složka a její vliv na zdraví

08.02.2020

UV složka Slunce je nebezpečná. Nebuďte na Slunci dlouho. Schovejte se před ním a mazejte si pokožku těma xindlama s titanovou bělobou. Bububu. Tak určitě. Přináším sumu poznatků o vlivu UV složky na náš organismus. Benefitů je tolik, že už se možná nenamažeš a třeba i s radostí rozšlápneš své sluneční brýle.

UV světlo má antibakteriální účinky. 

Když svítí slunce na kůži, dochází k produkci vitaminu D, který je nutný ke vstřebávání vápníku. Ale tím to zdaleka nekončí. 

Vitamin D je vlastně hormon cholekalciferol, který si tělo tvoří po vystavení UV záření. Liší se od vyráběného D3 (v mléce) i D2 v doplňcích stravy. Přirozený D3 je účinnější a netoxický. 

UV záření a rakovina. V knize Světlo - lék budoucnosti byl popsán tento test: Má-li se buňka stát rakovinou, musí dojít k poškození jejího DNA. Byly testovány buňky, zda jde zvrátit jejich poškození DNA a rychlost stárnutí. Buňky byly nejdříve vystaveny škodlivé části UV složky UV-C, která má germicidní účinky. Došlo k poškození. Buňky byly následně vystaveny UV-A a buňky se vrátili do svého přirozeného stavu. Další porce UV-A prodloužila životnost buněk o 50 % ve srovnání s kontrolou. Světlo je tedy významným faktorem v léčbě i prevenci nemocí. Ha.

A teď znovu o UV podrobněji. Je nám vštěpováno, že bychom se měli chránit před touto částí slunečního záření. Jenže různé ty krémy a hlavně sluneční brýle (kontaktní čočky) narušují obranný systém organismu. UV záření ze Slunce stimuluje imunitní systém. 

UV-A (dlouhé, 320 - 380 nm) stojí za změnou barvy po opalování

UV-B (střední, 290 - 320 nm) aktivuje syntézu vitaminu D a tím podporuje vstřebávání minerálu (hlavně vápníku)

UV-V (krátké, 100-290 nm) zabíjí mikroby, bakterie, viry, což jsou původci infekcí

Větší dávku UV paprsků dostaneme na horách, kde je řidší vzduch  a atmosférou tak proniká více paprsků.

Použití slunečních paprsků k léčbě infekčních nemocí bylo používání až do 30. let. V roce 1938 byl objeven penicilin a tak začal farmaceutický byznys.

Ultrafialová část Slunce ale zodpovídá za mnohem víc, než pouhou syntézu vitaminu D a zvyšování efektivity vstřebávání vápníku. Tady jsou další záležitosti:

snižování krevního tlaku (účinek trvá až 6 dní)

zvyšuje se výkon srdce, kterým se tak pumpuje větší objem krve

Zlepšuje se EKG a krevní markery u aterosklerozy

snižuje hladinu cholesterolu

pomáhá při redukci tělesné hmotnosti stimulací štítné žlázy, což způsobuje zrychlení metabolismu (vyšší výdej energie)

snižování množství tukových zásob i bez cvičení

roste hladina pohlavních hormonů

aktivace kožního hormonu solitrolu, což je spojnice mezi šišinkou a melatoninem, řídí reakce na světlo a tmu. Působí proti melatoninu, vytváří změny v denním rytmu a náladě

Teď to důležité: Přemíra UV záření je škodlivá, ale všechny vlnové délky slunečního světla jsou užitečné. Světlo by mělo patřit mezi základní živiny a stejně tak jako jsou důležité stopové prvky ve výživě, potřebujeme stopová množství určitých vlnových délek, které jsou pro nás životně důležité.